Partners voor Ondernemers
President Kennedylaan 9C
8500 Kortrijk

Tel.: +32 (0)56 21 00 98
Fax: +32 (0)56 21 10 87

info@pvo.be
Volg ons op LinkedIn Volg ons op LinkedIn

Partners voor Ondernemers President Kennedylaan 9C - 8500 Kortrijk - Tel.: +32 (0)56 21 00 98 - Fax: +32 (0)56 21 10 87 - info@pvo.be - Volg ons op LinkedIn Volg ons op LinkedIn

U bent hier: PvO & De Lijn Vlaams-Brabant voeren 5S-methodiek in in 7 onderhoudscentra

PvO & De Lijn Vlaams-Brabant voeren 5S-methodiek in in 7 onderhoudscentra

Efficiënter en sneller werken dankzij 5S

De Lijn Vlaams-Brabant organiseert het openbaar busvervoer in de regio.  Voor het herstel & onderhoud is er een technisch service-center in Kessel-Lo en 7 regionaal gespreide onderhoudscentra.  In 2014 besliste De Lijn Vlaams-Brabant om haar werkplaatsorganisatie te boosten dankzij 5S.  Een structurele methode voor orde en netheid, zodat een veilige, efficiënte werkomgeving ontstaat.  Geen overbodige luxe: Vlaams-Brabant houdt dagelijks ruim 500 voertuigen draaiende.

Noodzaak aan efficiënter en sneller werk 

Jean Verlinden, afdelingshoofd rollend materieel & infrastructuur: ‘De nood was groot om efficiënter en sneller te werken, ook omdat collega’s gelijkaardige plannen hadden.  Ik zag hun resultaten en was aangenaam verrast.  PvO’s prijszetting bleek gunstig, maar ook hun aanpak en inzicht maakten het verschil.  Ze denken vanuit het globale plaatje en bijzonder pragmatisch.’

Wannes Uyttebroek, hoofd technisch servicecenter: ‘Sommige onderhoudscentra stonden al vrij ver qua werkplaatsorganisatie.  Maar hun brigadier – de lokale leidinggevende – maakte werk van orde en netheid en… straalde dat ook uit naar zijn mensen.  De uitdaging was om alle werkplaatsen op hetzelfde niveau te brengen.

Zelfconfrontatie & mentaliteitswijziging door 5S

Koen Mestdach, PvO-consultant: ‘Toen ik aankwam viel de wanorde op: een inconsequente indeling, rondslingerende en oude onderdelen, een gebrek aan netheid,… Sommige brigadiers hielden zelfs oud ijzer bij: ze hadden de situatie nooit in vraag gesteld.  Die houding beïnvloedde hun mensen, die openstonden voor verandering maar hun baas niet wilden passeren.  Eerst kregen alle leidinggevenden uitleg rond de 5S-principes, nadien iedereen.’

Jean: ‘Heel het 5S-succes draait om een mentaliteitswijziging: dat lijkt evident maar is het niet.  Ook als management beleefden we 5S stap voor stap: het veel aandacht geven, kort op de bal rapporteren en de boodschap overal verspreiden.  Ook buiten de werkplaatsen.  Onze directeur gaf zelfs lokale ontbijt- en lunchsessies.’

Wannes: ‘We verdeelden de site in Kessel-Lo in 30 zones met elk een eigenaar, het aanspreekpunt voor afspraken of updates.  Zij voelen wat er leeft, zodat ze snel suggesties doorgeven.  Scheiden, de eerste stap in het 5S-verhaal, kostte tijd en moeite maar liep ook fantastisch.  Eigenaars planden scheidingsuren in en stuurden ze aan.  Bij sommige zones liep het lastiger door behoudsgezindere mensen: daarom dat we die eerste stap samen zetten.’

Kabels voor 5SKabels na 5S

Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van 5S!

Marijn Dhaenens, PvO-consultant: ‘Als je er als consultant staat op te kijken voel je weerstand.  Ik ben nogal praktijkgericht, desnoods tot in de smeerput: mijn werkkledij gaat altijd mee.  Door ze ermee te confronteren krijg je ze makkelijker over de drempel.’

Koen: ‘Een jonge kerel zag de meerwaarde niet, maar ons contact bleef constructief en ik vroeg hem om een kans.  Vandaag is het een proper, georganiseerd atelier, vroeger brak je er net niet je benen (lacht).  Hij is visueler ingesteld, vindt alles makkelijk terug en kaart zelf problemen aan.  5S is een methodiek, dus dode materie.  Maar de mensen niet en daar maken we tijd voor.’

Structureel de werkplaats verbeteren in de 5 5S-stappen

Wannes: ‘Stap 2, schikken, is intensief maar motiverend: men ziet dingen structureel verbeteren.  De zaken labelen en een vaste plek geven, foto’s maken en ophangen…  Als de stofzuiger er niet staat, weet men dat hij in gebruik is.  Schoonmaken is stap 3.  Daar hoort ook het dichten van olielekken bij, of het kopen van kuismachines.  We creëerden bovendien een kuisplan, waarmee we bij stap 4 zitten: standaardiseren.  Procedures vastleggen, van heftrucks opladen tot productcodes oplijsten om ze makkelijker te bestellen.’

Koen: ‘Je reikt hulpmiddelen aan om een terugval te vermijden.  Stap 5, systematiseren, is die standaard aanhouden, alert blijven én verder proberen verbeteren via audits.  Een goede audit bevat aandachts- en actiepunten, die bij de volgende persoonlijk worden afgetoetst.  OP termijn kan de auditfrequentie flexibeler: sommigen jaarlijks, anderen om de paar maand.  De dagelijkse betrokkenheid is echter belangrijker.’

 

Verantwoordelijkheid opnemen binnen 5S

Marijn: ‘We hadden een zone met gigantische stock oude onderdelen.  Daar konden we ons dagen mee amuseren.  Tot iemand er spontaan aan begon: als hij tijd had sprong hij in dat rek.  Door die inhaalbeweging dichtte hij vlot de kloof met andere zones in het 5S-traject, echt fantastisch.’

Koen: ‘Beeldmateriaal is cruciaal, ik nam zo’n 100 foto’s van de uitgangssituatie.  Jean zag amper vooruitgang in een bepaalde zone, tot ik hem de foto’s toonde.  We maakten een bord met alle zones en hoever ze precies stonden: dat zorgde voor een gezonde groepsdruk.’

Wannes: ‘In de mechanicazone werkte de heftafel, een soort lift voor zware onderdelen, niet goed.  Tegelijk was er een kleinere tafel nodig om ergonomischer aan motoren e.d. te sleutelen.  Ik gaf hen een boek met enkele opties: op een half uur waren we eruit (lacht).  Ook dat is 5S, het werk beter aankunnen.

Werkbank voor 5SWerkbank na 5S

Klaar voor de toekomst dankzij 5S

Jean: ‘De wisselwerking tussen de inzet van de consultants en de taken die ze achterlieten maakte indruk.  Een andere reden voor het succes?  Mensen als Wannes: je moet er als bedrijf zelf energie instoppen, want deadlines stellen is niet voldoende.  Met resultaat.  Sommigen zijn verrast hoe hun werkplek er nu bijligt, anderen geloven niet hoe ze het ooit volhielden.  Ze begrijpen dat we hen niks oplegden, maar zeiden wat ze eigenlijk wilden.’

Wannes: ‘Het was een moeilijk project, alleen zou ik het niet gekund hebben.  Maar het is ons gelukt, met veel voldoening.  Een externe partij als PvO heeft veel ervaring en komt minder dwingend over.  Ze doen 5S bovendien in 5 stappen, sommigen maar in 3 stappen: te intensief en vooral gericht op snel succes, zonder de resultaten te behouden.  Gemotiveerde mensen heb je niet van vandaag op morgen….

Wekt dit interresse op en kan een 5S-project ook iets betekenen voor jullie?  Contacteer PvO voor meer informatie: fien@pvo.be of 056/21 00 98.

Login

U kan zich hier inloggen met het paswoord van uw opleiding

Inloggen

Schrijf nu in voor onze komende inspiratiesessies en workshops!

Klik hier om naar ons huidig opleidingsaanbod te gaan.

Meer info